El Consell de les Alcaldies va decidir ahir per unanimitat presentar una moció al Parlament de Catalunya per tal de rebre solucions a la manca de transport escolar pels i les alumnes d’ensenyament postobligatori que viuen als municipis de la comarca i no poden arribar a la ciutat de Lleida a diari per assistir a les classes.
El president del Consell Comarcal del Segrià, David Masot, va explicar que “al començament d’aquest curs s’han detectat problemes pel que fa al transport d’alumnes de cicles de Formació Professional i Batxillerat”. “El departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya en té la competència, però la delega als consells comarcals. El departament marca per llei que només és obligatori el transport dels alumnes de la ESO. No és obligatori, per tant, segons la legislació actual, que existeixi aquest transport públic pels alumnes de Batxillerat i cicles, que el departament d’Educació anomena postobligatoris”.
Tanmateix, el Consell de les Alcaldies detectà el “problema de desatenció” -en paraules de Masot i diversos alcaldes- que suposa que no hi hagi transport per als alumnes d’ensenyament postobligatori que viuen en 37 municipis de la comarca. “Des del Consell Comarcal s’ha demanat en repetides ocasions que s’inclogui els alumnes de postobligatori en el mapa escolar, va dir Masot.
“Veient que aquest primer punt no era possible, s’ha sol·licitat cada any un marge del 10% per a la capacitat dels vehicles” perquè, segons explicà el president del Consell Comarcal, “el departament d’Educació indica que cal capacitar els vehicles de transport escolar només atenent al nombre exacte d’alumnes de la ESO, sense cap tipus de marge d’alumne”. “Aquest fet -va assegurar- provoca molts problemes, com per exemple que en vehicles on els alumnes de la ESO s’hi ajusten exactament a la capacitat, es donen els casos en què s’avisa tard a les famílies, el transportista no disposa de vehicles i finalment la gestió que n’ha de fer el Consell Comarcal del Segrià és després molt complexa”.
Masot explicà que, a causa de la davallada demogràfica, en alguns pobles com ara Puigverd de Lleida, Aspa i Artesa de Lleida no hi ha problema de transport escolar per alumnes de postobligatori en el curs 2025-2026. “Però l’any vinent no sabem com anirà -va afegir-. Si continuen disminuint els alumnes de la ESO i seguint les instruccions actuals del departament d’Educació, caldrà reduir la capacitat dels vehicles i això generarà el problema de nou”.
Un altre circuit que sí que presenta problemes actualment és el de Torrelameu, Corbins i INSS Lladonosa. Masot va afirmar que “històricament no hi havia dificultats, però aquest curs hi ha hagut una davallada de 16 alumnes de la ESO. El Consell, sempre amb l’ànim de fer una bona gestió i intentar que s’inclogui el màxim d’alumnes de postobligatori a l’autocar, va esperar a confirmar els resultats. Amb només algunes altes més de la ESO, s’haguessin pogut mantenir dos vehicles de 55 ocupants i així haurien quedat places lliures pels de postobligatori, però no va ser així”.
“Per aquest motiu -comentà Masot- es va fer una gestió amb el Departament de Territori de la Generalitat, que va resultar favorable i aquest ha modificat els horaris del servei públic amb la qual cosa els estudiants de Torrelameu i Corbins poden arribar a l’institut en l’horari escolar que els pertoca”.
“Tot i les mesures d’urgència que hem anat gestionant i adoptant, el Consell de les Alcaldies veu que és necessària prendre una mesura estable i definitiva sobre aquesta problemàtica, que fa difícil la permanència de la gent jove al món rural”, va explicar.
En aquest sentit, l’alcalde de La Granja d’Escarp, Manel Solé, va apuntar que “les famílies dels pobles volem igualtat d’oportunitats. Al final, si no, per comoditat hauran d’anar a viure a la capital”.
L’alcaldessa d’Alcanó, Elena Farrús, també va manifestar la seva queixa per la poca atenció que reben els i les estudiants del seu municipi.
Durant el curs 2022/2023, el Consell Comarcal del Segrià va atendre 69 alumnes d’ensenyament postobligatori. En el curs 2023/2024, en va atendre 85. I en el curs 2024/2025, 102.
Com a conclusió, el Consell de les Alcaldies vol instar el Parlament de Catalunya que “els i les alumnes de cicles formatius de FP i Batxillerat rebin el servei de transport escolar igual que els alumnes d’ensenyament obligatori de l’ESO ja que el món rural ho necessita”, diu Masot.